
UWAŻNA SZKOŁA to ogólnopolski pilotażowy projekt wprowadzenia do klas VI - VIII szkół podstawowych programu Czas na Uważność mającego formę nowatorskich zajęć psychoedukacyjnych z zakresu profilaktyki uniwersalnej, prowadzonych na godzinach wychowawczych. Realizacja programu w szkole jest nowoczesnym spojrzeniem na edukację w Polsce i ma podwójny potencjał - pomaga zwiększyć umiejętność regulowania uwagi i poziom samoregulacji emocjonalnej uczniów. Projekt realizowany jest od marca 2021 do lutego 2022 i jest adresowany do:
- 50 szkół podstawowych
- 100 nauczycieli
- 2000 uczniów klas VI-VIII
Dyrektorzy szkół, Pedagodzy i Nauczyciele coraz częściej interesują się wprowadzaniem praktyki uważności do polskiej edukacji, szczególnie w obecnej sytuacji, kiedy skutki pandemii oraz izolacji społecznej powodują lawinowo pogorszenie zdrowia psychicznego. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i UNICEF alarmują o rosnącej liczbie zaburzeń psychicznych, depresji i samobójstw, zarówno wśród dorosłych jak i młodzieży.
Już czas na UWAŻNOŚĆ w szkole!
Na pytanie, jak temu przeciwdziałać, Polski Instytut Mindfulness przygotował projekt UWAŻNA SZKOŁA, by w profesjonalny sposób wesprzeć pracę szkół, w których praktyka uważności włączana do codziennych aktywności, jest elementem wspierającym całe środowisko szkolne. Stres występuje zarówno po stronie uczniów jak i nauczycieli, którzy są narażeni na zjawisko wypalenia zawodowego i dlatego potrzebują konkretnych narzędzi do regularnego dbania o siebie i uczniów.
Na pytanie, jak temu przeciwdziałać, Polski Instytut Mindfulness przygotował projekt UWAŻNA SZKOŁA, by w profesjonalny sposób wesprzeć pracę szkół, w których praktyka uważności włączana do codziennych aktywności, jest elementem wspierającym całe środowisko szkolne. Stres występuje zarówno po stronie uczniów jak i nauczycieli, którzy są narażeni na zjawisko wypalenia zawodowego i dlatego potrzebują konkretnych narzędzi do regularnego dbania o siebie i uczniów.
Korzyści dla nastolatków:
- lepsza koncentracja i pamięć
- wzrost poczucia własnej wartości
- rozwój kreatywności
- lepsze zdrowie i odporność
- wzrost energii do działania, uprawiania sportu, aktywnego wypoczynku
- lepsze radzenie sobie z emocjami i stresem
- budowanie prawidłowych relacji społecznych.
Korzyści dla realizatorów:
- dodatkowe kompetencje w procesie awansu zawodowego
- wzbogacenie narzędzi do pracy wychowawczej
- certyfikat
- rozszerzenie działań wychowawczych o rozwój kompetencji intra- i interpersonalnych uczniów
- integracja klasy i wzmocniony klimat zaufania
- profilaktyka wypalenia zawodowego.
Korzyści dla szkoły:
- wzmocnienie kompetencji osobistych i zawodowych grona pedagogicznego
- unikatowy szkolny program profilaktyki uniwersalnej
- obniżenie ryzyka następstw chronicznego stresu szkolnego (w tym: absencji chorobowej uczniów; chorób psychosomatycznych, depresji i ich konsekwencji; problemów z nauką spowodowanych brakiem koncentracji i zaburzeniami pamięci; zaburzeń zachowania, zachowań ryzykownych i uzależnień).