UWAŻNA SZKOŁA to ogólnopolski pilotażowy projekt wprowadzenia do klas VI - VIII szkół podstawowych programu Czas na Uważność mającego formę nowatorskich zajęć psychoedukacyjnych z zakresu profilaktyki uniwersalnej, prowadzonych na godzinach wychowawczych. Realizacja programu w szkole jest nowoczesnym spojrzeniem na edukację w Polsce i ma podwójny potencjał - pomaga zwiększyć umiejętność regulowania uwagi i poziom samoregulacji emocjonalnej uczniów. Projekt realizowany jest od marca 2021 do lutego 2022 i jest adresowany do:
  • 50 szkół podstawowych
  • 100 nauczycieli
  • 2000 uczniów klas VI-VIII
Dyrektorzy szkół, Pedagodzy i Nauczyciele coraz częściej interesują się wprowadzaniem praktyki uważności do polskiej edukacji, szczególnie w obecnej sytuacji, kiedy skutki pandemii oraz izolacji społecznej powodują lawinowo pogorszenie zdrowia psychicznego. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i UNICEF alarmują o rosnącej liczbie zaburzeń psychicznych, depresji i samobójstw, zarówno wśród dorosłych jak i młodzieży.
 
Już czas na UWAŻNOŚĆ w szkole!
Na pytanie, jak temu przeciwdziałać, Polski Instytut Mindfulness przygotował projekt UWAŻNA SZKOŁA, by w profesjonalny sposób wesprzeć pracę szkół, w których praktyka uważności włączana do codziennych aktywności, jest elementem wspierającym całe środowisko szkolne. Stres występuje zarówno po stronie uczniów jak i nauczycieli, którzy są narażeni na zjawisko wypalenia zawodowego i dlatego potrzebują konkretnych narzędzi do regularnego dbania o siebie i uczniów.

Korzyści dla nastolatków:
  • lepsza koncentracja i pamięć
  • wzrost poczucia własnej wartości
  • rozwój kreatywności
  • lepsze zdrowie i odporność
  • wzrost energii do działania, uprawiania sportu, aktywnego wypoczynku
  • lepsze radzenie sobie z emocjami i stresem
  • budowanie prawidłowych relacji społecznych.
 
Korzyści dla realizatorów:
  • dodatkowe kompetencje w procesie awansu zawodowego
  • wzbogacenie narzędzi do pracy wychowawczej
  • certyfikat
  • rozszerzenie działań wychowawczych o rozwój kompetencji intra- i interpersonalnych uczniów
  • integracja klasy i wzmocniony klimat zaufania
  • profilaktyka wypalenia zawodowego.
 
Korzyści dla szkoły:
  • wzmocnienie kompetencji osobistych i zawodowych grona pedagogicznego
  • unikatowy szkolny program profilaktyki uniwersalnej
  • obniżenie ryzyka następstw chronicznego stresu szkolnego (w tym: absencji chorobowej uczniów; chorób psychosomatycznych, depresji i ich konsekwencji; problemów z nauką spowodowanych brakiem koncentracji i zaburzeniami pamięci; zaburzeń zachowania, zachowań ryzykownych i uzależnień).
 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa nr 3 im. Janusza Korczaka w Zielonce

Realizacja: Superszkolna.pl