Eksperyment przyrodniczy

Eksperyment przyrodniczy, to zajęcia dla uczniów klas 1-3, które są prowadzone przez nauczycieli uczących przedmiotów przyrodniczych w klasach starszych.
Każda klasa co dwa tygodnie odbywa dwugodzinny blok lekcyjny, który nazywamy „aktywnościami naukowymi”.
Co kryje się pod tą tajemniczą nazwą „Eksperyment”?
Bazą eksperymentu jest środowisko w całej swojej złożoności.
Uczniowie przez zabawę i proste zadania intuicyjnie odkrywają obszary fizyki, biologii i geografii.
My, nauczyciele, planujemy te zadania ogólnie, najczęściej nie zamykając ich, tak aby dzieci mogły podążać za swoją wyobraźnią i tworzyć nowe, własne ciągi myślowe i rozwiązania. Dla nas, nauczycieli, jest to eksperymentowanie razem z dziećmi, jest to ciągłe zmaganie się z pokusą pójścia na skróty i podania im gotowych wyników, gdy się trudzą. Właściwie wszyscy się od siebie uczymy.
Na tych zajęciach uwalniamy swoją wyobraźnię, odblokowujemy radość z zabawy i nieoczekiwanych zdarzeń.
Przygotowujemy pomoce z prostych materiałów, przedmiotów i substancji codziennego użytku tak, aby dzieci dostrzegały je wokół siebie i wykorzystywały do zabawy na wiele sposobów.
Rola nauczycieli polega na czuwaniu nad grupą i pojedynczą osobą. Mamy zadanie włączania do aktywności każdego ucznia, i jeśli trzeba, towarzyszenia mu w porażkach, które pracowicie należy oswoić i ”przekuć” na sukces. Uczymy się, że najlepszą pomocą jest zadanie pytania naprowadzającego, wnikliwe słuchanie każdej wypowiedzi dziecka i wstrzymywanie się od oceny odpowiedzi.
Jak wygląda kowal bezskrzydły? (Atlas owadów str.35)
Kto znalazł w atlasie?
- może już szukać go w terenie..
...i złapać do powiększającego pudełka.
Najważniejszym elementem naszych zajęć jest praca w terenie.
Dobrze, że w naszym ogrodzie szkolnym pozostał kawałek terenu naturalnego, niezagospodarowanego.
Tam chodziliśmy po labiryntach, w gąszczu pokrzyw i topinamburu. Kopaliśmy w glebie odkrywki, szukaliśmy śladów zwierząt i zakopywaliśmy skarby.
Bardzo ważne jest, żeby uczniowie nie bali się wziąć do ręki owada, próbki gleby, ślimaka; żeby wiedzieli, jak należy ubrać się do zajęć w terenie i że zimą jest zimno, a gdy pada deszcz - jest mokro.
Staramy się, aby zajęcia składały się z następujących stałych elementów:
- słuchanie fragmentu opowieści i refleksja nad treścią
- jakaś indywidualna aktywność
- zadanie w grupie
- wyjście na dwór lub poza klasę
- dokumentowanie obserwacji
- prezentacja własnej pracy.
Byłoby wspaniale, gdybyśmy wypracowali główne założenie tych zajęć, dając odpowiedź naszym uczniom (przynajmniej częściową) na pytanie:
„jaka jest nauka?”
Bogusława Kulczycka
nauczyciel przyrody
w Szkole Podstawowej nr 3
w Zielonce
Opublikowano: 23 listopada 2017 16:02
Kategoria: PROJEKTY edukacyjne
Wyświetleń: 718