Wiedza - Edukacja - Rozwój | Kolejne spotkanie na Politechnice Warszawskiej

Zestaw Jasne Kolorowe Szkło Laboratoryjne Chemiczne Na Białym Tle | Premium  Wektor

Kolejny wyjazd na Politechnikę Warszawską w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Wiedza – Edukacja -  Rozwój, spotkał się  z dużym zainteresowaniem uczniów klas ósmych. W drugich zajęciach wzięło udział aż 36 uczniów SP3 na Wydziale Chemicznym PW.

Uczniowie w grupach dwu- lub trzyosobowych wykonywali doświadczenia z zakresu chemii nieorganicznej. Część zagadnień związana była z programem nauczania chemii w szkole podstawowej , ale również były realizowane zagadnienia wychodzące poza program.

Uczniowie wykonując eksperymenty poznawali szkło, sprzęt laboratoryjny i techniki używane w laboratoriach, w przemyśle, a także w życiu codziennym itd.

Każda grupa musiała opisać obserwacje i wnioski, przebiegi zachodzących reakcji w postaci równań chemicznych z wykonanych zadań w swoich dziennikach pracy.

Uczniowie wykonali następujące doświadczenia:

  1. Metody otrzymywania soli – 3 metody: reakcje metalu, tlenku metalu i wodorotlenku metalu z kwasami.

  2. Reakcje soli z kwasami.

  3. Reakcje soli z zasadami.

  4. Reakcje soli 1 z solami 2.

  5. Reakcje otrzymywania zasad – 2 metody: reakcje metali i tlenków metali zasadowych (alkalicznych ) z wodą.

  6. Reakcje otrzymywania kwasów w reakcji niemetali i ich tlenków kwasowych (bezwodników kwasowych ) z wodą. 

  7. Badanie odczynu otrzymanych zasad i kwasów za pomocą substancji wskaźnikowych  (indykatorów ) jak: fenoloftaleina, oranż metylowy, błękit bromometylowy, wywar z czerwonej kapusty -  (naturalny wskaźnik ) .

  8. Posługiwanie się skalą pH w celu określenia odczynu badanych substancji chemicznych ( związków chemicznych ).

  9. Badanie, które z poznanych kwasów są kwasami utleniającymi na podstawie reakcji miedzi z kwasem azotowym ( V ).

  10. Badanie amfoteryczności wodorotlenku cynku i wodorotlenku miedzi (II) w reakcji z zasadą sodową i kwasem chlorowodorowym.

  11. Otrzymywanie wodorotlenku trudno rozpuszczającego się w wodzie  - wodorotlenku żelaza (III) w reakcji strącania osadu.

Uczniowie wykonując doświadczenia uczyli się jak bezpiecznie należy pracować z substancjami chemicznymi, jakie środków bezpieczeństwa należy zawsze przestrzegać. Wszyscy ucznowie pracowali w fartuchach laboratoryjnych , w okularach chemicznych i rękawicach. Część eksperymentów była wykonywana pod wyciągiem (dygestorium) i w obecności opiekuna. Przez cały czas pracy, do dyspozycji uczniów byli opiekunowie projektu.

Zajęcia były dość wyczerpujące, ale uczniowie pracowli chętni, z dużym zaangażowaniem i dobrze się bawili. Poznawali naukę poprzez zabawę i eksperyment.

Następny wyjazd już w połowie maja. 

Wszyscy czekamy z niecierpliwością .

Agnieszka Zasada – nauczyciel chemii                                                                                           


Opublikowano: 24 kwietnia 2022 15:19

Kategoria: Aktualności

Zdjęcia:

Wyświetleń: 188

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa nr 3 im. Janusza Korczaka w Zielonce

Realizacja: Superszkolna.pl