Wiedza - Edukacja - Rozwój | Kolejne spotkanie na Politechnice Warszawskiej

Kolejny wyjazd na Politechnikę Warszawską w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Wiedza – Edukacja - Rozwój, spotkał się z dużym zainteresowaniem uczniów klas ósmych. W drugich zajęciach wzięło udział aż 36 uczniów SP3 na Wydziale Chemicznym PW.
Uczniowie w grupach dwu- lub trzyosobowych wykonywali doświadczenia z zakresu chemii nieorganicznej. Część zagadnień związana była z programem nauczania chemii w szkole podstawowej , ale również były realizowane zagadnienia wychodzące poza program.
Uczniowie wykonując eksperymenty poznawali szkło, sprzęt laboratoryjny i techniki używane w laboratoriach, w przemyśle, a także w życiu codziennym itd.
Każda grupa musiała opisać obserwacje i wnioski, przebiegi zachodzących reakcji w postaci równań chemicznych z wykonanych zadań w swoich dziennikach pracy.
Uczniowie wykonali następujące doświadczenia:
-
Metody otrzymywania soli – 3 metody: reakcje metalu, tlenku metalu i wodorotlenku metalu z kwasami.
-
Reakcje soli z kwasami.
-
Reakcje soli z zasadami.
-
Reakcje soli 1 z solami 2.
-
Reakcje otrzymywania zasad – 2 metody: reakcje metali i tlenków metali zasadowych (alkalicznych ) z wodą.
-
Reakcje otrzymywania kwasów w reakcji niemetali i ich tlenków kwasowych (bezwodników kwasowych ) z wodą.
-
Badanie odczynu otrzymanych zasad i kwasów za pomocą substancji wskaźnikowych (indykatorów ) jak: fenoloftaleina, oranż metylowy, błękit bromometylowy, wywar z czerwonej kapusty - (naturalny wskaźnik ) .
-
Posługiwanie się skalą pH w celu określenia odczynu badanych substancji chemicznych ( związków chemicznych ).
-
Badanie, które z poznanych kwasów są kwasami utleniającymi na podstawie reakcji miedzi z kwasem azotowym ( V ).
-
Badanie amfoteryczności wodorotlenku cynku i wodorotlenku miedzi (II) w reakcji z zasadą sodową i kwasem chlorowodorowym.
-
Otrzymywanie wodorotlenku trudno rozpuszczającego się w wodzie - wodorotlenku żelaza (III) w reakcji strącania osadu.
Uczniowie wykonując doświadczenia uczyli się jak bezpiecznie należy pracować z substancjami chemicznymi, jakie środków bezpieczeństwa należy zawsze przestrzegać. Wszyscy ucznowie pracowali w fartuchach laboratoryjnych , w okularach chemicznych i rękawicach. Część eksperymentów była wykonywana pod wyciągiem (dygestorium) i w obecności opiekuna. Przez cały czas pracy, do dyspozycji uczniów byli opiekunowie projektu.
Zajęcia były dość wyczerpujące, ale uczniowie pracowli chętni, z dużym zaangażowaniem i dobrze się bawili. Poznawali naukę poprzez zabawę i eksperyment.
Następny wyjazd już w połowie maja.
Wszyscy czekamy z niecierpliwością .
Agnieszka Zasada – nauczyciel chemii
Opublikowano: 24 kwietnia 2022 15:19
Kategoria: Aktualności
Zdjęcia:
Wyświetleń: 188