Propozycje rodzinnych zabaw nie tylko na święta

Drodzy rodzice i dzieci!
Prezentujemy pierwszą część propozycji na zabawy rodzinne, którymi można wspaniale spędzić czas i zbliżyć się do siebie. Wiele z nich to sprawdzone zajęcia które doskonale znacie, inne – mogą być miłą nowością.
Wybierzcie razem z listy coś, co Was zaciekawi i pamiętajcie, że najfajniejsza zabawa – to po prostu wspólnie spędzone chwile.
Gdy jesteśmy razem, nie śpieszymy się, patrzymy się na siebie, słuchamy się nawzajem – to nawet najzwyczajniejsze czynności stają się wspaniałe i wartościowe.
Bo zaspokajają nasze potrzeby: bycia ważnym i kochanym.
Oto więc ściągawka ze sposobów wspólnego spędzania czasu:
• Gra w karty lub gry planszowe.
• Wspólne rysowanie na zadany temat.
• Eksperymentujcie z nowymi fryzurami. Nie trzeba od razu obcinać włosów, wystarczy stworzyć na głowie nową kreację za pomocą grzebienia i wsuwek.
• Zamiana ról — rodzic i dziecko zamieniają się rolami.
• Wspólna wyprawa do najbliższego lasu, nad staw, jezioro, łąkę.
• Czytanie książek na głos – każdy po jednym rozdziale.
• Zabawa w DJ – każdy puszcza swój ulubiony utwór.
• Rodzice uczą dzieci zabaw, które pamiętają z dzieciństwa.
• Wesołe zabawy ruchowe i konkurencje takie jak:
https://www.facebook.com/yorobets/videos/3110509249036010/
https://youtu.be/-sMAx3qitdQ
• Robienie baniek mydlanych.
• Budowa baz, kryjówek – wystarczy duże pudło lub prześcieradła przerzucone przez stół.
• Wspólne tworzenie komiksów.
• Samodzielne przygotowanie koktajli, lodów, sorbetów.
• Wspólne robienie prostych robótek:
https://youtu.be/TryVhe70hyA
https://youtu.be/6LBSqijvVT8
• Przygotowanie własnego przedstawienie z papierowych kukiełek.
Pomysły: https://www.tg.net.pl/wlasnorecznie/dla-dzieci/przedstawienie-o-kapturku/
• Ukrycie „skarbu” w domu – dzieci szukają.
• Zrobienie wspólne poidełka lub karmnika dla ptaków. Wystarczy siatka po włoszczyźnie, kostka smalcu i paczka ziarenek słonecznika (naprawdę serdecznie polecamy – widok szczęśliwych sikorek - bezcenny)
https://www.youtube.com/watch?v=oQ9RUsDsaoc
https://www.youtube.com/watch?v=6qjx1HkV688
• Zrobienie własnych instrumentów muzycznych i zagranie wspólnego koncertu.
• Tworzenie rodzinnej kroniki.
• Wspólne napisanie książki.
• Eksperymenty!
https://www.youtube.com/watch?v=SfVVFCAmSmY
https://www.youtube.com/watch?v=fvx3Fr4QJZA
https://www.youtube.com/watch?v=OYoC2YSpI9Q
• Poszukiwanie śladów dzikich zwierząt. W naszych okolicach nietrudno znaleźć ślady rycia dzików. Niektórzy znajdują je już na własnej posesji. Pomocą w bardziej zaawansowanych poszukiwaniach mogą być poniższe wskazówki:
Śladami leśnych zwierząt
Wybierzcie się do lasu w poszukiwaniu śladów zwierząt, które właśnie na wiosnę wychodzą ze swoich kryjówek i budzą się do życia. Pokaż dzieciom, jak wygląda odcisk łapki zająca, wilka, lisa, dzika, jelenia i niedźwiedzia. Oczywiście, wcale nie musicie ich znaleźć na łonie natury, a na przykład w atlasie lub w internecie, ale nawet w ten sposób można rozwijać wyobraźnię i ciekawość dzieci. Kształtuj w pociechach świadomość, że nie są w lesie same i muszą uważać na dzikie zwierzęta, którym należy się szacunek. Wytłumacz, dlaczego w lesie nie można zostawiać śmieci i trzeba zachować ciszę.
Dobra rada: Jeśli sam masz problemy z identyfikacją śladów zwierząt, poniższa ilustracja może posłużyć Ci za podstawową pomoc edukacyjną.
Zabawy z kocykiem:
• naleśnik – zwijamy dziecko w kocyk, delikatnie turlamy je po podłodze;
• kółka, zygzaki- prosimy, by dziecko położyło się na kocyku. Chwytamy za koc i ciągniemy delikatnie po podłodze; wykonujemy zygzaki, koła itp.;
• hamak – chwytamy koc za rogi i delikatnie bujamy dziecko.
Zabawy grafomotoryczne:
• mazanie zmoczonym palcem w farbie po papierze,
• odciskanie zamalowanej farbą dłoni, stóp,
• obrysowywanie dłoni i stóp,
• „malowanki- niespodzianki” pod nieobecność dziecka rysuje się coś świecą, dziecko pokrywa farbą kartkę,
Zabawy usprawniające funkcje wzrokowe
• dobieranie jednakowych obrazków, układanie zabawek według koloru, kształtu itp.,
• układanie puzzli,
• uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach,
• zagadki i łamigłówki obrazkowe np. labirynty, domina obrazkowe, literowe, układanki, klocki,
• zapamiętywanie jak największej ilości elementów na obrazku, przedmiotów w pokoju,
• gra „memory”,
• dla starszych przedszkolaków: wyszukiwanie takich samych liter.
Zabawy usprawniające funkcje słuchowe
• wysłuchiwanie odgłosów w domu np. pralka, mikser, kapanie wody z kranu,
• wysłuchiwanie odgłosów na spacerze np. warczenie silnika samochodu, szum drzew, śpiew ptaków,
• słuchanie, naśladowanie zwierząt i jednoczesne odnajdywanie na obrazku,
• szukanie rymów i ich wystukiwanie / klaskanie,
• nauka prostych wierszyków, piosenek,
• wymyślanie historyjek np. z wykorzystaniem instrumentów muzycznych.
• zapamiętywanie i powtarzanie zdań; ciągów cyfr i wyrazów,
• dla starszych przedszkolaków: podział zdań na wyrazy, liczenie wyrazów, wyodrębnianie sylab w słowach, wyszukiwanie wyrazów zaczynających się lub kończących na daną głoskę.
▪ Łańcuszki słowne
W tej grze chodzi o to, by tworzyć wyrazy zaczynające się na ostatnią sylabę poprzednich słów. Jedna osoba podaje słowo początkowe, np. „a-li-ga-tor”. Kolejna rozwija jego ostatnią sylabę, np. „tor-ni-ster”. Następny uczestnik zabawy musi rozpocząć słowo od „ster”, tworząc np. wyraz „ster-ta”. Dalsze słowa to np. „ta-ba-kier-ka”, „ka-ra-bi-nek”, „nek-tar”, itd.
Wersja dla maluchów: by ułatwić grę najmłodszym dzieciom, możecie tworzyć wyrazy rozpoczynające się na ostatnią literę poprzedniego słowa, np.: „plaża”, „arbuz”, „zamek”, „kukurydza” itd.
▪ Mały detektyw
Gra sprawdzająca spostrzegawczość. Jeden uczestnik zabawy przyjmuje rolę podejrzanego, a reszta to detektywi. Przez minutę przyglądają się uważnie podejrzanemu i zapamiętują jak najwięcej szczegółów z jego wyglądu. Potem detektywi zamykają oczy, a podejrzany dokonuje drobnej zmiany. Może to być np. rozpięcie guzika, podwinięcie rękawa lub rozpuszczenie warkocza. Śledczy otwierają oczy i próbują szybko zgadnąć, co się zmieniło. Najbardziej spostrzegawczy detektyw staje się kolejnym podejrzanym.
▪ Pakowanie walizki
Ta zabawa również należy do ścisłej czołówki klasyki gier słownych i bardzo dobrze pasuje do wakacyjnej atmosfery. Jedna osoba rozpoczyna zdanie od „Pakuję się na wakacje i wkładam do walizki…” po czym uzupełnia je wybranym przedmiotem, którym mogą być np. okulary przeciwsłoneczne albo piłka. Następne osoby, przed dodaniem swoich przedmiotów, muszą odtworzyć cały proces pakowania i wymienić zawartość walizki we właściwej kolejności. Zabawniejsza wersja: zamiast walizki „spakujcie” wspólnie worek na śmieci. Jest przy tym dużo więcej śmiechu, bo w worku lądują też rzeczy, których dzieci i dorośli nie darzą szczególną sympatią, np. zadania domowe, brokuły czy brudne pieluszki. Kiedy wyczerpią się pokłady pamięci, oznacza to, że worek na śmieci jest już przepełniony i trzeba go wyrzucić.
• Państwa-miasta
Kolejna pozycja z listy najbardziej znanych gier słownych. Wspólnie zastanówcie się, o jakie dodatkowe kategorie można urozmaicić tradycyjną wersję tej zabawy tak by się Wam bardziej podobała. Mogą to być m.in.:
• smaki lodów
• rzeczy, które można znaleźć na plaży
• przedmioty spakowane w walizce
• rzeczy, które są okrągłe/kwadratowe
• czynności, które wykonuje się w czasie ferii
• postacie z filmów Disneya
Możliwości jest nieskończenie wiele
• Zagadki typu: owoc na literę k (odp. kiwi), zwierzę żyjące w Australii (odp. Kangur)
• Podawanie przeciwieństw: rodzic mówi zima, a dziecko lato, rodzic mówi czarny, a dziecko mówi biały itd.
• zabawa w ciepło zimno – dziecko musi odnaleźć ukryty przedmiot słuchając instrukcji ciepło – zimno
• zabawa – zgaduj zgadula: dziecko ma zawiązane oczy i poprzez dotykanie przedmiotu rączkami musi odgadnąć, co to jest
• gra „Na co patrzę” – dorosły opisuje przedmiot, który znajduje się w najbliższym otoczeniu, a dziecko rozgląda się i zgaduje, jaki to przedmiot. Nie chodzi o wygranie lub przegranie, tylko o to, żeby z uwagą obserwować otoczenie. Warto po zabawie porozmawiać z dzieckiem, co mu się podobało, czy zauważa w pokoju coś, na co wcześniej nie zwróciło uwagi.
• gra „Raz dwa trzy, baba Jaga patrzy!” – dorosły odwraca się tyłem i zasłania oczy, po czym wypowiada zdanie. Dziecko w trakcie wypowiadania zdania odbiega jak najdalej, ale kiedy słowa wybrzmią, musi stanąć bez ruchu. Są różne warianty – albo dorosły próbuje „zbić” dziecko piłką (jeśli się nie uda, znów zamyka oczy i wypowiada zdanie – wtedy jest coraz trudniej, bo dziecko odbiega), albo skucha jest wtedy, gdy ktoś się poruszy i następuje zamiana ról.
• Dla większych grup rodzinnych: stara dobra gra w „mafię”. Poniżej podajemy instrukcję dla ok. 10 osób, ale ograniczywszy role do prowadzącego, mafii i detektywa – można bawić się już w 6 osób :)
http://www.harcerskie.com/mafia/
Ta lista oczywiście nie wyczerpuje tematu tego co można robić w domu z miłymi domownikami :)
W domu i najbliższym przyrodniczym środowisku!
Będziemy zbierać sukcesywnie kolejne propozycje i mamy nadzieję, że i Wy podzielicie się waszymi pomysłami na stronie naszej zdalnej świetlicy!
Wasze Panie ze Świetlicy
Źródła:
https://tesco.pl/hello/artykul/zabawy-na-zewnatrz-dzieci-je-uwielbiaja/26991/
https://www.c-and-a.com/pl/pl/shop/gry-do-samochodu-dla-dzieci
https://miastodzieci.pl/czytelnia/jak-cwiczyc-koncentracje-przez-zabawe/
Opublikowano: 22 grudnia 2020 15:26
Kategoria: Aktualności
Zdjęcia:
Wyświetleń: 2619