Konferencja dot. zagrożeń cyberprzestrzeni

W Szkole Podstawowej nr 3 im. Janusza Korczaka w Zielonce, przy współpracy Starostwa Powiatu Wołomińskiego i Burmistrza Miasta Zielonka odbyła się konferencja pt. „Środowisko społeczno – wychowawcze wobec zagrożeń cyberprzestrzeni i świata wirtualnego”
Wydarzenie szeroko zapowiadane odbyło się w środę, 10 maja 2017 r. w Szkole Podstawowej nr 3 im. Janusza Korczaka w Zielonce, ul. Wilsona 34/36, w godzinach 17-19. W spotkaniu licznie uczestniczyli zaproszeni Rodzice , którzy w tym dniu przybyli na tzw. "wywiadówkę" oraz nauczyciele i pedagodzy z naszej oraz innych szkół zielonkowskich.
Spotkanie poprowadziła dr Anna Andrzejewska, pedagog w zakresie edukacji informatycznej i medialnej, ekspert w zakresie zagrożeń cyberprzestrzeni. Pracownik naukowo-dydaktyczny uczelni pedagogicznych. Członek Zespołu ds. Bezpieczeństwa Dzieci w Cyberprzestrzeni powołanego przez Rzecznika Praw Dziecka RP. Ekspert merytoryczny w projekcie „PI-PWP Zagrożenia cyberprzestrzeni – nowe kompetencja pracownika socjalnego”. Autorka książek m. in.
„Cyberprzestrzeń. Człowiek. Edukacja. Dylematy przestrzeni cyfrowej” (2015).
„Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych” (2014),
„Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego” (2014),
„Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym” (2014),
„Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Wybrane patologie społeczno-wychowawcze w cyberprzestrzeni” (2014),
„Patologie moralne w sieci” (2009),
„Gry komputerowe i sieciowe. Nasze dziecko w wielkiej sieci” (2009),
„Cyberświat – możliwości i ograniczenia” (2009),
„(Nie)Bezpieczny komputer. Od euforii do uzależnień”(2008).
„Magia szklanego ekranu – zagrożenia płynące z telewizji” (2007).
Dr Anna Andrzejewska zajmuje się edukacją medialną, patologiami w cyberprzestrzeni oraz uzależnieniami od mediów cyfrowych. Od lat prowadzi badania związane z wpływem najnowszych mediów na życie dzieci i młodzieży. Uczestniczka międzynarodowych i krajowych konferencji naukowych i sympozjów. Prowadzi szkolenia i warsztaty z zakresu zagrożeń powodowanych przez cyberprzestrzeń. Współautorka projektów badawczych. Współtwórca wielu filmów dydaktycznych i aplikacji multimedialnych z ww. obszarów wiedzy. Zainteresowania naukowe dotyczą: pedagogiki, psychologii, edukacji medialnej, cyberprzestrzeni, patologii społecznych.
Celem spotkania zaplanowano zapoznanie uczestników konferencji z najważniejszymi i najnowszymi zjawiskami patologicznymi występującymi w świecie wirtualnym, a będącymi powszechnym zagrożeniem środowisk oświatowo-wychowawczych, zwłaszcza szkoły i rodziny.
Przegląd zagadnień uwzględnionych w trakcie prelekcji:
1. Od świata natury do cyberprzestrzeni - zanik i brak wartości oraz wzorców wychowawczych.
2. Studium indywidualnych przypadków - HIKIKOMORI i bunt zamkniętego pokoju. Przyczyny, przebieg i skutki alienacji społecznej dzieci i młodzieży powodowanej użytkowaniem cyberprzestrzeni.
3. Infoholizm – narkotyk XXI wieku (uzależnienie od cyberprzestrzeni) jako nowe zjawisko społeczno-wychowawcze.
4. Gry komputerowe – zagrożenie dla osobowości, rozwoju i postaw dzieci oraz młodzieży.
5. Konsekwencje aktywności na portalach internetowych i zasady poprawnych relacji rodzica z dziećmi.
6. Niebezpieczeństwa zagrożeń społeczno-wychowawczych przestrzeni internetowej - przemoc i agresja w sieci.
7. Analiza wybranych zagrożeń moralnych: m. in. pedofilia, seksting, samobójstwa z inspiracji sieci, cyberpornografia, cyberpedofilia.
******* po spotkaniu *******
W konferencji uczestniczyło około 170 osób. Obecni to głównie rodzice uczniów Szkoły Podstawowej nr 3, którzy w tym dniu mieli także spotkania z wychowawcami. Sporą grupę stanowili nauczyciele i inni pracownicy szkoły, a także innych placówek oświatowych naszego miasta.
Prezentowane przez prelegentkę treści spotkały się z uważnym odbiorem, a wśród słuchaczy znaleźli się aktywni uczestnicy trafnie reagujący na wyrywkowo zadawane zapytania dotyczące znajomości poruszanych kwestii.
Po głównym wystąpieniu trwającym niemal dwie godziny był jeszcze czas na dyskusję i pytania od zebranych.
Nauczyciele oraz rodzice po spotkaniu wymieniali między sobą wiele uwag i spostrzeżeń.
Członkowie Rady Pedagogicznej po raz kolejny uzupełnili swoje kompetencje diagnostyczne i wychowawcze w zakresie monitorowania zachowań młodzieży.
Mamy nadzieję, że Rodzice uczestniczący w tym spotkaniu będą z jeszcze większą troską traktować swoje dzieci i będą starać się ustrzec je przed zagrożeniami związanymi z nowymi technologiami informacyjnymi.
Opublikowano: 10 maja 2017 16:30
Kategoria: Aktualności
Zdjęcia:
Wyświetleń: 827