Szkoła Podstawowa nr 3 w Zielonce
rok szkolny 2013-14

Comenius

Spotkanie projektowe Comenius - LOL

październik 2013

 

LOL -
podsumowanie spotkania w Norwegii

     W dniach 15-19 października odbyło się pierwsze spotkanie przedstawicieli szkół uczestniczących w projekcie Lively Outdoor Learning, realizowanego w ramach programu Comenius. Gospodarzem spotkania była norweska szkoła z wyspy Haramsoya. która jest koordynatorem projektu. W spotkaniu wzięli udział nauczyciele z Islandii, Hiszpanii, Włoch, Estonii oraz Polski. Naszą szkołę reprezentowali: pani dyrektor Joanna Zielenkiewicz, pani Justyna Adamowicz oraz Małgorzata Zawisza - szkolny koordynator projektu.

     Celem spotkania było poznanie się partnerów, zaprezentowanie swoich szkół oraz doświadczeń w organizowaniu „lekcji w terenie”, ustalenie sposobu komunikacji nauczycieli i uczniów, omówienie harmonogramu zadań na najbliższy okres, a przede wszystkim spotkanie z dziećmi z norweskiej szkoły i obejrzenie, w jaki sposób realizują lekcje na świeżym powietrzu. Norwegowie mają bowiem w tym zakresie bogate, kilkunastoletnie doświadczenie.

     Pierwszy dzień wizyty w szkole rozpoczął się pracowicie, a mianowicie obradami zespołu projektowego LOL, po którym czekała nas niespodzianka: lunch przygotowany przez uczniów klasy 9-ej (ostatniej w szkole) starodawnym sposobem Wikingów. Była to jagnięcina, łosoś oraz warzywa pieczone na rozgrzanych wcześniej w ognisku kamieniach i umieszczonych w płytkim dole zakrytym darnią. Był to przepyszny przykład, jak można połączyć naukę gotowania z aspektem historycznym, lekcją na dworze, nauką poprzez działanie i poczuciem sukcesu. Uczniowie nakarmili bowiem głodnych gości z zagranicy i otrzymali same pochwały.

     Po południu mieliśmy możliwość obejrzenia wyspy w trakcie krótkiej wycieczki samochodowej, podziwiać panoramę Morza Północnego ze szczytu pobliskiej góry, bądź oddać się miejscowym rozrywkom tj. wyruszyć na połów krabów. Następnego dnia przed południem przyglądaliśmy plenerowym lekcjom przygotowanym dla uczniów klas 1-4. Dzieci, podzielone na grupy 5-6 osobowe, miały do wykonanie szereg zadań związanych z matematyką i wykorzystaniem umiejętności matematycznych w praktyce. Stacje zadaniowe obejmowały m.in. szacowanie długości mostu i próba jego zmierzenia bez przyrządów mierniczych (np. długością swojego ciała), oszacowanie obwodu wiaty w podobny sposób, odnajdywanie kształtów figur geometrycznych w naturze, rzut piłką do celu na punkty i rzut frisby do specjalnych metalowych „łapaczy” (ćwiczenie umiejętności dodawania w pamięci). Zadania w grupach ćwiczyły też umiejętność współpracy i odpowiedzialność. Grupy były mieszane wiekowo, a liderem każdej z nich zostawał uczeń najstarszy t.j. czwartoklasista.

     Kolejne zajęcia w terenie zorganizowane dla uczniów klas 5-9 wymagały aktywnego uczestnictwa zagranicznych gości. Były to także stacje zadaniowe, lecz o innym charakterze i przeprowadzone częściowo na terenie pobliskiej miejskiej hali sportowej. Zadania wymagały łączenia umiejętności technicznych, wiedzy z zakresu fizyki oraz sprawności. Każdy z nauczycieli przydzielony został do grupy uczniów, a najstarsi uczniowie mieli za zadanie wytłumaczyć nam po angielsku, jaki jest cel zadania. Niektóre z nich stanowiły prawdziwe wyzwanie np. skonstruowanie rakiety z papieru i wyniesienie jej w „kosmos” przy pomocy wyrzutni z plastikowej butelki , czy też zbudowanie mini elektrowni wodnej lub rozpalenie ogniska bez zapałek (krzesiwem) na czas i zagotowanie na nim odrobiny wody. W tych zajęciach często wspierali nas uczniowie pochodzący z Polski, których w szkole jest kilkoro. Byli niezwykle podekscytowani możliwością spotkania nas, czyli nauczycieli z ojczystego kraju. Po południu zwiedziliśmy drewniany, kilkusetletni kościół znajdujący się na wyspie oraz odwiedziliśmy miejscowa fabrykę Rolls - Royce'a, produkującą urządzenia elektroniczne do różnego rodzaju statków. Szkoła współpracuje z fabryką zakładając, że część z jej absolwentów w przyszłości znajdzie pracę w tych zakładach.

     Ostatni dzień wizyty przeznaczony został na dokładne zwiedzanie szkoły, z możliwością oglądania „tradycyjnych” zajęć lekcyjnych w klasach, porównania metod nauczania zarówno w młodszych, jak i starszych klasach. Nas bardzo zaciekawił fakt, że uczniowie bardzo często mają dużą swobodę w wyborze zadań i samodzielnie decydują o formie i terminie ich realizacji. Do końca szkoły podstawowej tj. do 15 roku życia otrzymują tylko oceny opisowe.

     Wyjazd pomógł nam w poznaniu skandynawskiego podejścia do nauczania w terenie, pozwolił porównać systemy edukacyjne w partnerskich krajach oraz dostarczył wielu niezapomnianych wrażeń. Każda szkoła ma teraz przeprowadzić zajęcia Outdoor Learning u siebie, wykorzystując pomysły podejrzane w norweskiej szkole.

relacja: Małgorzata Zawisza

 

 

 

SP3 - LOL :)

nasza tablica informacyjna Comenius

     LOL - akronim ten, kojarzony powszechnie ze śmiechem, ma w Szkole Podstawowej nr 3 w Zielonce również drugie znaczenie. Przypomina nam o radości i przyjemności z uczestnictwa w lekcjach prowadzonych na świeżym powietrzu. Pod tym skrótem bowiem kryje się nazwa realizowanego od września b.r. w naszej placówce projektu o nazwie „Lively Outdoor Learning”.

okoliczny krajobraz norweski

     Projekt prowadzony jest w ramach realizowanego ze środków Unii Europejskiej programu Comenius, skierowanego do osób i instytucji działających w obszarze edukacji szkolnej. Celem tego programu jest wspieranie innowacyjnych sposobów uczenia się oraz rozwoju metod dydaktycznych.

z uczniami na dworze podczas deszczu

     Tytuł projektu w tłumaczeniu na polski brzmi: „Ożywcza edukacja w terenie” i tak jak nazwa wskazuje wprowadza on do tradycyjnej lekcji energię, ruch i ożywienie poprzez wyprowadzenie jej z klasy na świeże powietrze. Jego celem jest rozpowszechnianie idei Edukacji w Terenie, czyli organizowania procesu nauczania poza salą lekcyjną. Wersją alternatywną tego typu zajęć są lekcje odbywające się „pod dachem”, ale poza budynkiem szkoły, w miejscu związanym tematycznie z przerabianym zagadnieniem.

     Innym ważnym aspektem „Outdoor Learning” jest dostarczenie uczniom okazji do nauki poprzez własne doświadczenie.

zabawy sprawnościowe

     W ramach tego przedsięwzięcia uczniowie mają możliwość nauki w plenerze obejmującej zarówno zajęcia tradycyjnie kojarzone z pobytem na dworze, takimi jak zajęcia sportowe czy przyrodnicze jak i przedmioty, które zazwyczaj realizowane są przede wszystkim w salach dydaktycznych. Tak więc, w nowym otoczeniu odbywać się będą lekcje z zakresu edukacji początkowej, języka angielskiego, matematyki, wychowania fizycznego, przyrody, języka polskiego, historii, plastyki oraz zajęć technicznych.

treningi z energią

     Celem projektu jest ożywienie procesu dydaktycznego oraz stworzenie okazji uczniom do polisensorycznego poznawania świata a także przygotowanie i sprawdzenie pomysłów oraz materiałów metodycznych, które pozwolą udoskonalać metody pracy w omawianej dziedzinie.

     W procesie tym uczestniczą szkoły partnerskie z Norwegii, Islandii, Estonii, Turcji, Hiszpanii i Włoch.

treningi z energią

     Pierwszą okazją do wymiany doświadczeń było spotkanie projektowe na wyspie Haramsoya w Norwegii. Wybór tego kraju jako pierwszego gospodarza w ramach naszego przedsięwzięcia nie był przypadkowy. Norwegowie mają bowiem wieloletnie doświadczenie w dziedzinie „Outdoor learning”.

     Nasza międzynarodowa grupa miała okazję zapoznać się z praktycznymi przykładami Edukacji w Terenie podczas różnorodnych aktywności w otoczeniu wspaniałej norweskiej przyrody.

strzelanie z łuku

     W trakcie powitalnego spotkania skosztowaliśmy (dosłownie!), jak smakowicie może przebiegać lekcja historii. Zostaliśmy bowiem uraczeni przez uczniów klas starszych pieczonym łososiem, baraniną oraz warzywami przygotowanymi według przepisu Wikingów. Waleczni przodkowie naszych gospodarzy szykowali bowiem ciepłe posiłki w wykopanych dołach, wyłożonych rozgrzanymi w ognisku kamieniami. Obok gorących kamieni układali pożywienie i zakrywali usuniętą uprzednio ziemią. Dzisiejsi wikingowie wspomagają się dodatkowo nowoczesnym wynalazkiem: aluminiową folią do żywności.

     Dla naszych młodych norweskich przyjaciół zadanie to były zarówno spotkaniem z kulturą dawną jak i zajęciami praktyczno-technicznymi. Satysfakcja uczniów z możliwości samodzielnego i oryginalnego ugoszczenia „obcych” przybyszów, rozbudzone u nich poczucie sprawczości były widoczne gołym okiem.

rozpalanie ognia

     Równie interesujący były grupowe konkurencje terenowe dla dzieci młodszych obejmujące różnorodne zajęcia sprawnościowe i wytrzymałościowe, ćwiczenie spostrzegawczości i rozwiązywanie praktycznych zadań matematycznych (np. znalezienie sposobu zmierzenie długości mostku bez korzystania z miary).

zabawa z katapultą

     Należy zwrócić uwagę jak przy takich okazjach trenowane są nieodzowne w życiu społecznym i przyszłym zawodowym tzw. zdolności „miękkie”, takie jak umiejętność współpracy w grupie, dobrego przywództwa (każde dziecko starsze ma pod opieką stałą grupę uczniów młodszych) i ukierunkowanie na zespołowe osiągnięcie celu (np. bieg całej grupy na czas, gdzie istotą było nie to, kto przybiegnie pierwszy, ale to, by szybsi wspomagali słabszych i wspólnie dotarli do mety). Kolejnym wyzwaniem, nie tylko dla uczniów starszych tym razem, ale i dla nas nauczycieli, było uczestnictwo w tzw. „Energy Camp” czyli w grupowych zawodach wyzwalających energię.

tak piecze się posiłek metodą Wikingów

     Korzystając ze sprowadzonego specjalnie na tę okazję sprzętu rywalizowaliśmy w strzelaniu z łuku, sterowaniu piłeczkami pingpongowymi niesionymi gorącym powietrzem z suszarki, jeździe na drewnianej platformie na kółkach, rzucie frisbi, celowaniu z gigantycznej procy, sterowaniu piłką w olbrzymim drewnianym labiryncie. Musieliśmy również włączyć grupowe myślenie i uruchomić miniaturową elektrownię wodną (wspinając się po skałach i doprowadzając z góry wodę - spadającą z odpowiednią siłą i prędkością), konstruować sprawnie latające rakiety oraz rozpalić w ciągu kilku minut ognisko i zagotować na nim wodę. Uwalnialiśmy także skutego łańcuchem członka drużyny, poszukując klucza do kłódki bez użycia wzroku.

zadanie praktyczne z fizyki

     Doświadczenie to było więc okazją do wypróbowania w praktyce teoretycznej wiedzy przyrodniczej, (odczuwalnym mocno dla nas) treningiem fizycznym i usprawnianiem koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz wielkimi zajęciami integracyjnymi.

spotkanie przy norweskiej tablicy informacyjnej

     Należy dodać iż, możliwość zapoznawania się ze sposobem funkcjonowania szkoły danego kraju na miejscu miała również tę zaletę, iż dała nam sposobność dokonania porównania nie tylko z ojczystym systemem edukacyjnym ale również z różnorodnymi niuansami dotyczącymi sposobów organizacji opieki nad dziećmi.

trening siłowy z przeciągania

     Szczególnie zwróciło naszą uwagę to, iż norwescy uczniowie korzystają z możliwości przebywania na dworze podczas wszystkich przerw i mają znaczną swobodę w tym zakresie. Lekcji na powietrzu w żadnym stopniu nie ograniczają warunki atmosferyczne. W myśl zasady, że nie ma złej pogody: jest tylko złe ubranie, zadaniem podopiecznych jest przygotowanie sobie odpowiedniej odzieży do zajęć plenerowych. Podczas aktywność edukacyjnych w których dane nam było uczestniczyć kilkakrotnie padał zimny deszcz (na przemian z pojawieniem się słońca i tęczy) oraz zaskoczył nas również październikowy grad. Jednak lejące z nieba strugi nie opóźniły rozpoczęcia gier terenowych nawet o minutę. W trakcie naszych konkurencji na terenie szkolnym pojawiły się również, z cotygodniową wizytą zapoznawczą, dzieci z przedszkola w Haramsoya - oddając się beztrosko mokrym zabawom. Z zasięgniętych informacji wynika, że zahartowani norwescy uczniowie cieszą się dobrym zdrowiem...

wspinaczka

     W trakcie pobytu mieliśmy rożne okazje zapoznania się dodatkowymi, niekonwencjonalnymi formami aktywności, urozmaicającymi tryb tradycyjnych lekcji, jakimi były warsztaty tańca ludowego oraz zajęcia praktycznej nauki zawodu we współpracy z lokalną fabryką Rolls Royce produkującą elementy instalacji okrętowych i rozwiązania maszynerii pokładowych.

zabawa z wykorzystaniem zmysłu równowagi

     Spotkanie to było inspiracją dla wszystkich uczestników do rozpoczęcia własnych aktywności programowych, których efekty można już oglądać na stronie eTwinning, na której projekt „Lively Outdoor Learning” jest zarejestrowany. Było również okazją do określenia różnic i podobieństw systemów pracy w różnych krajach, dzięki którym będziemy się wzajemnie uzupełniać i zaskakiwać pomysłami.

     Po powrocie do domu, rozpoczął się dla nas czas terenowych przygód, spotkań z urokliwą zielonkowską przyrodą i praktycznych ćwiczeń z angielskiego...

relacja, fot. Justyna Adamowicz

 

opracowanie: autor strony

autor: Anna Rozalska Opublikowano: 2013.11.26 Aktualizacja strony: 2013.11.26 Start