komputerowe

(Redaktor strony - Anna Rozalska)

w r.szk. 2017/18 przedmiot 'zajęcia komputerowe' był w klasach 5-6

w r.szk. 2018/19 przedmiot nauczania już tylko w klasach 6

Zmiany w r.szk.2018/19

Powróciliśmy do odnowionej szkoły. W pracowni jest teraz więcej komputerów (dokupiono ze środków na pomoce). Przy 24 stanowiskach może zasiąść cała klasa.

Zmiany w r.szk. 2017/18

Miejsce pracy:

Klasy starsze w r.szk. 2017/18 pracują w tymczasowej lokalizacji w SP4 przy ul. Łukasińskiego. Dzięki uprzejmości Dyrekcji SP4 otrzymaliśmy dostęp do jednej z pracowni komputerowych - w sali 19-II. Obu Dyrekcjom udało się pogodzić układanie planu lekcji. W sali jest możliwa praca maksymalnie na 20 pojedynczych stanowiskach. Nauczyciel będzie dysponował możliwością pracy na komputerze nauczycielskim oraz korzystaniem z podłączonego do niego projektora. We wrześniu trwa urządzanie szkoły i dostosowywanie uzgodnień administracyjnych.

Firma zewnętrzna zapewniająca obsługę informatyczną sprzętu, oprogramowania i administrowania siecią prowadzi szeroko zakrojone prace wdrażające działanie pracowni w nowym roku szkolnym 2017/18. Wkrótce uczniowie otrzymają osobiste nowe tutejsze konta logowania.

(Od środy 27 września rozpoczęliśmy przekazywanie uczniom na kolejnych lekcjach logowań na konta osobiste, a po korekcie ustawień kont prez administratorów uczniowie otrzymali uprawnienia do zmiany hasła. Niemal wszystkie klasy sprawnie przeszły procedurę zmiany hasła. Zawarliśmy umowę o bezwzględnym pilnowaniu i pamiętaniu swojego hasła, ponieważ nauczyciel nie mając obecnie dostępu do serwera kont nie ma doraźnej możliwości zresetowania hasła uczniowi, który nie zapisał sobie hasła i zapomniał je.)

Podręczniki:

Klasy piąte otrzymały podręczniki dotacyjne przekazane przez poprzedni rocznik, a kilkanaście brakujących podręczników (z uwagi na zmienioną liczbę uczniów) zostało dodatkowo zamówionych. Dla klas szóstych zamówiono nowe dotacyjne podręczniki. (Uwaga - przesyłka z nowo zamówionymi podręcznikami nadeszła 19 października). Klasy piąte i szóste pracują według dotyczczasowej podstawy programowej.


EPODRECZNIKI

 

Zajęcia komputerowe (Informatyka) - klasa 4, nowa wersja  Zajęcia komputerowe (Informatyka) - klasa 5, nowa wersja  Zajęcia komputerowe (Informatyka) - klasa 6, nowa wersja

  

QUIZY

 

SQULA.PL quizy z informatyki

SPRAWDŹ swoją wiedzę:

TESTbezpiecznym korzystaniu z Internetu oraz właściwej ochronie danych osobowych i innych informacji

TEST o problemach spotykanychi we współczesnym świecie technologii cyfrowych 

barometr Barometr Umiejętności informatycznych (test)

 

 

PRZEDMIOT - Zajęcia komputerowe

 

(dawniej - informatyka) a w r.szk. nadal przedmiot jest realizowany w klasach 5 i 6 oraz w klasach młodszych 2 i 3 w ramach Edukacji wczesnoszkolnej w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo.

 

 .

 

ZAJĘCIA KOMPUTEROWE - PODSTAWY PROGRAMOWE

 

  Podstawy programowe zajęć komputerowych

 

  komentarz do podstawy programowej zajęć komputerowych

 

PODRĘCZNIKI

Klasy 5 w r.szk.2017/18 korzystają z podręczników z serii "Lekcje z komputerem" (wyd. WSiP) wydzielonych na rok nauki dla klasy dla piątej. Szkoła zakupiła egzemplarze dla uczniów klas 4-5 w ramach dotacji MEN w r.sz. 2016/17. Podręczniki są własnością szkoły i zostały wypożyczone uczniom na czas nauki w roku szkolnym.

Klasy 6 w r.sz. 2016/17 korzystały z podręcznika "Zajęcia komputerowe dla szkoły podstawowej" (łącznie na trzy lata nauki) wyd. MIGRA. W r. szk. 2017/18 we wrześniu nadal oczekujemy na dostawę zamówionych podręczników dotacyjnych dla klasy 6. Tymczasem możemy korzystać z poprzednich książek, przydatnych do niektórych zadań.

Już od grudnia 2014 uczniowie klas 6 nie musieli już przynosić ze sobą podręczników na zajęcia, ponieważ dysponujemy w pracowni zapasowym kompletem zakupionych podręczników do zajęć komputerowych. Zakupione dla szkoły podręczniki są własnością szkoły przeznaczoną do korzystania przez uczniów podczas zajęć.

 

PRACOWNIA KOMPUTEROWA - dawniej i najdawniej

   Zajęcia komputerowe od semestru 2 r.szk. 2005/2006 odbywają się w pracowni komputerowej w sali 41. W kilku poprzednich latach funkcjonowała pracownia 10-stanowiskowa w systemie Win98 w małej salce za gabinetem Dyrekcji.

    Pracownia przeniesiona do  sali 41 działała od grudnia 2005 do marca 2016 pod nadzorem serwera SBS2003 edycja 2005 wersja R2. Szkoła otrzymała pracownię z programu informatyzacji szkół prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji. W ramach tego programu otrzymaliśmy także szkolenia D1-D6 dla nauczyciela w zakresie opieki nad pracownią oraz szkolenia M1 w zakresie podstaw nauczania zajęć komputerowych. Dwie osoby ukończyły także informatyczne studium podyplomowe dla nauczycieli. Wszyscy nauczyciele uczestniczyli w wielu różnego stopnia i zakresu szkoleniach i kursach metodycznych.

    System serwerowy zarządzał siecią lokalną pracowni, kontami użytkowników, dokumentami i połączeniami w sieci lokalnej i sieci Internetowej. Ochronę systemu i użytkowników zapewniały: wbudowany w serwer firewall, oprogramowanie antywirusowe oraz oprogramowanie filtrujące treści.

  Komputery robocze to PC z systemem W.XP i klientem ISA serwera. Komputery mają podłączone 2 pary słuchawek. Sprzęt jest stale monitorowany, czyszczony. Usterki są usuwane na bieżąco w miarę możliwości, podzespoły są wymieniane. 

 .

    Dla uczniów jest 15 stanowisk, a przy 13 z nich może usiąść dwoje uczniów (głównie podczas lekcji klas młodszych), ponieważ stanowiska mają szerokie stoliki. Łącznie maksymalnie 28 uczniów mogło uczestniczyć w zajęciach.

   Pracownia jest wyposażona w projektor multimedialny połączony ze stanowiskiem nauczycielskim, nagłośnienie, drukarkę, skaner oraz w interaktywną tablicę multimedialną połączoną ze stanowiskiem nr 15. W sali na stałe jest 28 foteli komputerowych z regulowaną wysokością.

  Na stanie pracowni komputerowej są także dwa fotograficzne aparaty cyfrowe (compact) przeznaczone do dokumentowania wydarzeń szkolnych i klasowych.

   W roku szk. 2015/2016 szkoły zielonkowskie (w tym i nasza) współuczestniczyły w miejskim projekcie współfinansowanym przez Europejskie Fundusze Strukturalne - pod hasłami dotyczacymi przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu. W ramach realizacji tego programu otrzymaliśmy od UM powierzony nowy zestaw wyposażenia pracowni. Są to komputery typu All-in-One z systemem (W-10 Pro). W tym samym czasie uruchomiono zakupiony nowy serwer WS2012 zarządzający siecią lokalną, logowaniami i dokumentami. W trakcie drugiego semestru r.szk.2015/16 stopniowo wdrożono posiadane oprogramowanie.

W r.szk.2016/17 sprzętem i oprogramowaniem zajmuje się zewnętrzna firma zatrudniona przez Urząd Miasta.


ARCHIWUM ELEKTRONICZNE

 

  Prowadzone jest Archiwum Elektroniczne fotografii z wydarzeń szkolnych oraz archiwum przeglądowe prac uczniowskich z przedmiotów: informatyka i zajęcia komputerowe, plastyka i technika. Dokumentowane są prace wysyłane na konkursy oraz otrzymywane przez uczniów dyplomy za konkursy. Archiwum jest źródłem ilustrowania szkolnej strony internetowej, która pełni rolę informatora i kroniki. Na bazie tego archiwum i zasobów strony internetowej uzupełniany jest co roku nowy tom Kroniki szkolnej w postaci albumowej.

 

Mobilne stanowisko multimedialne

 

  Mobilne stanowisko multimedialne składa się z laptopa umieszczanego na stoliku z kółeczkami. Przeznaczone jest do wykorzystywania w sali gimnastycznej, w holu przy jadalni czy na spotkaniach w jadalni. We wszystkich klasach jest już na stałe komputer do dyspozycji nauczyciela, ekrany lub tablice interaktywne oraz kilka sal posiada monitory szerokokątne. Projektor mobilny jest udostępniany wraz z laptopem w miarę potrzeb lub w razie awarii. Szkoła dysponuje ekranem przenośnym ze stelażem oraz dużym ekranem doraźnie zawieszanym w sali gimnastycznej. Na potrzeby pokazów i prelekcji sprzęt jest łączony z nagłośnieniem. 

 

KONTA LOGOWAŃ

 

  Uczniowie klas młodszych korzystają z ustalonych logowań do systemu dostosowanych do ich poziomu nauczania.

   Uczniowie w klasach czwartych otrzymują chronione osobistym hasłem osobiste unikalne konta logowania do systemu w pracowni, na których pracują w kolejnych latach nauki tzn. do ukończenia szkoły. Przydzielona pojemność konta na dokumenty: 200 MB. Uczniowie obowiązani są pamiętać swoje loginy i strzec swoich haseł dostępu do zasobów cyfrowych.


REGULAMIN

  W pracowni obowiązuje Regulamin Pracowni (BHP). 

 

Inne wyposażenie

  Sala pracowni wyposażona jest w urządzenia klimatyzacyjne (nawiew) oraz wentylatory.

 

ZAJĘCIA KOMPUTEROWE - OPROGRAMOWANIE PODSTAWOWE

Oprogramowanie wykorzystywane na zajęciach komputerowych (wybrane pozycje):

Edytor grafiki Paint wbudowany w system operacyjny komputerów roboczych.

Edytory tekstu Notatnik, WordPad, MsWord

inne edytory MsOffice oraz OpenOffice

 

OPROGRAMOWANIE EDUKACYJNE KLAS MŁODSZYCH

W nauczaniu klas młodszych wykorzystywane jest oprogramowanie edukacyjne dołączone do programów i podręczników zatwierdzonych przez Radę Pedagogiczną w minionych latach szkolnych.

...

 oraz dodatkowo inne ciekawe oprogramowanie edukacyjne, np.:


souptoysProgram Souptoys oferuje całą gamę przedmiotów, które można przemieszczać i układać na pulpicie. Dzieci mogą między innymi urządzać zawody sportowe, budować zamki z klocków, bawić się figurkami i samochodami oraz urządzać przyjęcia z balonikami i kwiatami. Program zapewnia znakomitą zabawę, ponieważ umożliwia interakcję na pulpicie. Poszczególne zabawki wydają dźwięki, utrzymują równowagę lub przewracają się. Piłki odbijają się od podłoża, baloniki ulatują w powietrze, a metalowe przedmioty można podnosić za pomocą magnesów. W ten sposób dzieci poznają prawa rządzące otaczającym je światem. Program Souptoys stwarza nieograniczone możliwości zabawy. Można  wspólnie projektować i budować z klocków wirtualne zamki i pałace, co samo z siebie jest znakomitą okazją do rozmowy i wymiany pomysłów.

souptoys


Edukacyjny program freeware TuxPaint, program do rysowania wyposażony w mnóstwo narzędzi twórczych, stempelki - które można pomniejszać lub zwiększać. A w trakcie używania programu włączane narzędzia i wybierane stempelki wydają wesołe odgłosy.

 tuxpaint



OPROGRAMOWANIE EDUKACYJNE KLAS STARSZYCH

...

...


żółwik LogomocjiLogomocja-Imagine. Środowisko obiektowe programowania grafiki żółwia przeznaczone dla początków nauki programowania, spolszczone. Umożliwia także tworzenie projektów multimedialnych, symulacji komputerowych. Graficzna część programu "Edytor Postaci Logomocji" przeznaczony jest do modyfikowania obiektów żółwi i innych klas obiektów w ramach projektów programistycznych oraz do osobno tworzonych grafik i animacji graficznych, umożliwia eksport do różnych formatów graficznych. Posiadana przez szkołę licencja szkolna umożliwia uczniom zakup licencji w pełnej wersji uczniowskiej po bardzo zniżonej cenie.

 

logomocja

wersja demo (pobierz) (11,3 Mb)

edytor postaci wbudowany w Logomocję


 

TuxPaintTuxPaint

bezpłatny program na licencji OpenSource do rysowania dla dzieci w wieku 3-12 lat (np. przedszkole i szkoła podstawowa). Tux Paint jest wykorzystywany w szkołach na całym świecie jako komputerowe narzędzie udoskonalające umiejętności rysowania. Łączy łatwy w użyciu interfejs, zabawne efekty dźwiękowe i zachęcającą rysunkową maskotkę-pingwinka, która pomaga dzieciom podczas używania programu. W programie można wykorzystywać tzw czyste płótno lub tło z biblioteki podkładów i różnorodne narzędzia, także stemple, które wspomagają ich kreatywność. Stemple można skalować, barwić i obracać.

pobierz: wybierz wersję, potem pobierz Stemple

 


SCRATCH

scratch.jpg [500x124] 

Projekt zrobiony w SCRATCHu to pokaz, gra albo jakiś układ na planszy. Można zmieniać postacie i tworzyć własne, można poruszać nimi, rysować, tworzyć gry i przeróżne multimedialne akcje na ekranie. Układa sie i łączy bloczki sterujące. Program Scratch jest dostępny dla wszystkich. Można go pobrać bez żadnych opłat. Zarejestrowanie na stronie SCRATCH umożliwia publikowanie swoich projektów, ale można też pracować bez rejestracji (bez podawania swoich danych).  

wypróbuj online 
pobierz Scratch 2 Offline Editor 
pobierz starszą wersję Scratch 1.4

scratch2 

 


Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa nr 3 im. Janusza Korczaka w Zielonce

Realizacja: Superszkolna.pl